جرثقیل چیست ؟

جرثقیل نوعی ماشین است که عموما به طناب سیمی یا زنجیر مجهز شده و هم برای بالا و پایین بردن مصالح و هم برای حرکت دادن آن ها در جهت افقی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به طور کلی برای بلند کردن اجسام سنگین و انتقال آن ها به مکان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از یک یا چند دستگاه ساده استفاده می کند و بارهایی را جا به جا می کند که بسیار از سطح تحمل انسان بالاتر است. جرثقیل ها معمولا در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه بار استفاده می شود؛ در صنعت ساخت و ساز به منظور جا به جایی مواد و در صنعت تولید برای نصب تجهیزات سنگین.
اولین جرثقیل های مخصوص ساخت و ساز توسط افراد ساکن یونان باستان اختراع شده بودند. این جرثقیل ها برای ساخت ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گرفتند. جرثقیل های بزرگتر بعدها توسعه یافتند. در قرون وسطا، جرثقیل های بندر برای بارگیری و تخلیه بار کشتی ها و کمک در ساختشان معرفی شدند. برخی از آن ها درون برج های سنگی برای ایجاد قدرت و ثبات بیشتر ساخته شده بودند. اولین جرثقیل ها از چوب ساخته شده بودند ولی چدن، فولاد و آهن پس از شکل گیری انقلاب صنعتی جایگزین چوب شدند.
برای قرن های بسیاری تنها یروی فیزیکی مردان و حیوانات در کارها استفاده می شد. اولین نیروی مکانیکی توسط ماشین بخار ارائه شد و اولین جرثقیل بخار نیز در قرن هجدهم یا نوزدهم معرفی شد. جرثقیل های مدرن معمولا از موتورهای احتراق داخلی یا موتورهای الکتریکی و سیستم های هیدرولیکی برای ارائه توان بسیار بیشتر نسبت به چیزی که قبلا امکان پذیر بود استقاده می کنند. هر چند جرثقیل های دستی هنوز در جاهایی که تامین قدرت به صرفه نیست مورد استفاده قرار می گیرند.
جرثقیل ها تنوع بسیار زیادی دارند و هر کدام برای استفاده به خصوصی طراحی شده اند. محدوده سایز آن ها از کوچکترین جرثقیل های جیب شروع شده (که در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند) و به بلندترین تاور کرین ها ختم می شود. تاور کرین ها برای ساخت ساختمان های بلند استفاده می شوند. جرثقیل های مینی هم برای ساختن ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل استفاده از آن ها راحت کردن ساخت و ساز از طریق دسترسی به فضاهای بسته و تنگ است. نهایتا، می توانیم جرثقیل های شناور را نام ببریم که معمولا برای ساخت سکوهای نفتی و نجات کشتی های در حال غرق شدن مورد استفاده قرار می گیرند.
برخی ماشین ها کاملا با تعریفی که در بالا از جرثقیل آورده شد مطابقت ندارند ولی معمولا به عنوان جرثقیل شناخته می شوند، مانند جرثقیل های لودر و جرثقیل هایی که برای پشته کردن به کار می روند.
تاور کرین ها صورت مدرنی از جرثقیل ها هستند که شامل قسمت های پایه ای یکسانی هستند. تاور کرین ها، چسبیده به زمین روی دال بتنی (و برخی اوقات متصل به کناره های ساختارها)، معمولا بهترین ترکیب طول و توان بلند کردن را ارائه می کنند و برای ساخت ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرند. سپس پایه به دیرک متصل شده و این قسمت است که طول جرثقیل را ایجاد می کند. در نهایت، این دیرک به دنده و موتور متصل می شود که به جرثقیل اجازه چرخش را می دهد. بالای این قسمت سه قسمت اصلی وجود دارند که شامل جیب بلند افقی (بازوی متحرک)، جیب کوتاه تر و اتاق راننده جرثقیل می شوند.
تاور کرین ها به صورت عمده در ساخت و ساز و در صنایع دیگر برای جا به جایی مواد استفاده می شوند. تاور کرین ها انواع زیادی دارند. هر چند انواع آن ها زیاد و متفاوت است، قسمت های اصلی آن ها یکسان است.

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/25/جرثقیل+چیست+؟/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.