چگونه فرش را تمیز کنیم ؟

ممکن است روی فرش کرم رنگتان قهوه ریخته باشد، یا فرزندتان با مداد شمعی‌هایش به جان فرش افتاده، یا حتی مشکلتان گرد و غبار و کثیفی است که فرش در طول زمان به خود گرفته: در هر حال همه‌ی فرش‌ها به هر از گاهی رسیدگی احتیاج دارند. چیزی که باعث می‌شود خیلی ها قالیشویی را به تعویق بیندازند جا به جا کردن اثاثیه و مدت زمان طولانی خشک شدن فرش‌ها است، اما لزومی ندارد که تمیز کردن فرش کار سختی باشد. در این جا به چند نکته در رابطه با تمیز کردن سریع و بدون دردسر فرش و از بین بردن لکه‌های سرسخت و بوهای زننده می‌پردازیم.

روش‌های امتحان شده تمیز کردن فرش

تمیز کردن فرش با استفاده از پودر

استفاده از پودر روشی عالی است. بهترین روش استفاده از پودر بدین شرح است، چه پودری که استفاده می‌کنید جوش شیرین، و چه تمیز کننده فرش پودری باشد:

  • پودر را روی فرش بپاشید.
  • بگذارید حداقل 30 دقیقه بماند. اگر این زمان را به اندازه یک شب تا صبح افزایش دهید بهتر است. هرچه پودر بیشتر بماند، بیشتر و بو و لکه‌ها را به خود جذب می‌کند.
  • وقتی کارتان تمام شد، پودر را جارو کنید.

استفاده از شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش روشی معروف برای تمیز کردن فرش است. مارک‌های مختلفی از شامپو فرش وجود دارند، پس حتما به راهنما استفاده درج شده روی شامپو توجه کنید.

  • محلول را همان طور که روی بطری توضیح داده شده درست کنید. در بیشتر موارد لازم است که شامپو با مقداری آب مخلوط شود.
  • با مقداری مناسب از شامپو فرش محل مورد نظر را بپوشانید.
  • فرش را زیادی خیس نکنید؛ این کار نه تنها باعث به هدر رفتن شوینده میشود، بلکه زمان خشک شدن فرش‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
  • با برس فرش قسمت‌هایی را که کثیف‌تر هستند را بسابید.
  • اجازه دهید فرش خشک شود.
  • پس از خشک شدن فرش آن را جارو بکشید.

پودر بهتر است یا شامپو؟

قالیشویی کاری نیست که بشود با آب و صابون انجامش داد. به خصوص اگر سر و کارتان با لکه‌های سرسخت و بوهای نافذ باشد. بیشتر مردم برای این کار از پودر فرش یا شامپو فرش استفاده میکنند.
چنانچه می‌خواهید کارتان را با سرعت پیش ببرید پودر فرش انتخاب بهتری است. خشک شدن شامپو می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. محصولات پودری خیلی سریع‌تر جارو می‌شوند و عملکردشان نیز به همان خوبی شامپو است.
در هر حال، از هر محصولی که استفاده میکنید، به راهنمای استفاده روی بسته آن توجه کنید.

استفاده از محصولات طبیعی برای تمیز کردن فرش

احتمالا درباره فایده استفاده از آب گازدار در پاک کردن لکه قهوه شنیده‌اید. نمک هم برای پاک کردن لکه و کثیفی جایگزین خوبی است. همینطور جوش شیرین، که در از بین بردن بوهایی که به عمق فرش نفوذ کرده کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که هروقت می‌خواهید روش جدیدی را برای تمیز کردن فرش به کار بگیرید، ابتدا روی قسمتی کوچک از فرش امتحانش کنید.
چند نکته کاربردی در تمیز کردن فرش
بهتر است که لکه‌هایی که روی فرش‌تان به وجود آمده اند را پیش از آن که جذب و خشک بشوند پاک کنید. حواستان باشد که وسوسه نشوید که با دستمال روی لکه را بکشید: با دستمالی که قدرت جذبش بالاست روی لکه فشار وارد کنید که تا حد ممکن جذب دستمال شود. همیشه می‌توانید از مواد شوینده استفاده کنید، اما برخی نکات هستند که می‌توانند به لکه‌زدایی کمک کنند:

  • برای از بین بردن لکه‌های چسبناک، مثل آدامس چسبیده به فرش، از یخ استفاده کنید.
  • برای لکه‌های بودار، دو بخش مساوی آب گرم و سرکه را ترکیب کنید و با یک تکه پارچه به ناحیه مورد نظر بزنید.

به همین راحتی! از اتاق‌هایتان که تمیز شده‌اند و روشن‌تر از قبل به نظر می‌رسند لذت ببرید!

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/27/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87+%D9%81%D8%B1%D8%B4+%D8%B1%D8%A7+%D8%AA%D9%85%D9%8A%D8%B2+%DA%A9%D9%86%D9%8A%D9%85+%D8%9F/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.