موتورهای جستجوگر چگونه عمل میکنند؟

موتورهای جستجوگر دو عملکرد اساسی دارند: جستجو و فهرست کردن، و رتبه بندی نتایج بر اساس نتایجی که مرتبط‌تر هستند.

موتورهای جستجوگر چگونه عمل میکنند؟

1) جستجو و فهرست کردن

اینترنت را شبکه ای از ایستگاه‌های مترو در یک شهر خیلی بزرگ در نظر بگیرید. در این مثال هر ایستگاه یک مطلب خاص است که اغلب به صورت یک صفحه اینترنتی و گاه به صورت پی دی اف، عکس یا سایر انواع فایل در اینترنت قابل دسترس هستند. موتورهای جستجوگر بایستی بهترین راه برای عبور از تمام این ایستگاه‌ها را بیابند و از بهترین لینک‌ها و مسیرها استفاده کنند.ساختار متصل اینترنت باعث میشود که همه پیج ها به هم مرتبط باشند. لینک‌ها اجازه میدهند که روبات‌های خودکار موتورهای جستجوگر که به "عنکبوت" معروف هستند، میلیون ها نتیجه مرتبط در اینترنت را بیابند و فهرست کنند. زمانی که موتورهای جستجوگر این صفحات را میابند، کد آن ها را رمزگشایی کرده و قسمت هایی از این حجم عظیم اطلاعاتی را جدا کرده  و ذخیره میکنند تا در سرچ‌ها از آن ها استفاده کنند. برای رسیدن به هدف ممکن ساختن دسترسی به این حجم میلیاردی از اطلاعات در عرض چند ثانیه، شرکت‌های موتورهای جستجوگر منابع اطلاعاتی خود را در سراسر جهان بنا کرده‌اند.این پایگاه های غول پیکر شامل هزاران ماشین هستند که حجمی عظیم از اطلاعات را در زمانی بسیار کوتاه پردازش میکنند. زمانی که شخصی جستجویی در یکی از موتورهای جستجوگر اصلی انجام میدهد، انتظار نتیجه گیری سریع دارد و حتی دو ثانیه تاخیر هم میتواند باعث نارضایتی شخص شود. برای همین هم موتورها باید بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه ارائه دهند.

موتور جستجو

2) ارائه دادن جواب

موتورهای جستجوگر ماشین جواب هستند. وقتی شخصی چیزی در یک موتور جستجوگر سرچ میکند، موتور جستجوگر ابتدا نتایج مرتبط را جدا کرده و سپس رتبه بندی نتایج را بر اساس معروفیت سایت های ارائه دهنده اطلاعات انجام میدهد. پروسه سئو ، هم روی مرتبط بودن و هم روی معروفیت کار میکند.موتورهای جستجو چگونه مرتبط بودن و معروفیت یک سایت را می سنجد؟برای یک موتور جستجوگر "مرتبط" بودن بیشتر از حاوی لغات درست بودن است. زمانی که اینترنت فناوری جدیدی بود، تنها نکته حائز اهمیت کلمات کلیدی و نتایجی که موتورهای جستجوگر ارائه میدادند بسیار محدود بود اما اکنون اینطور نیست. در طول سال ها مهندسین روش های خیلی بهتری برای یافتن نتایج مرتبط یافته اند. امروزه صدها عامل روی مرتبط بودن نتایج بدست آمده در یک جستجو تاثیرگذار هستند و در این راهنما درباره مهمترین این عوامل بحث خواهیم کرد.فرض کلی موتورهای جستجوگر بر آن است که هرچه یک صفحه یا فایل معروف تر باشد، اطلاعاتی که دارد ارزشمندتر است. با توجه به رضایت افراد از نتایج حاصل از موتورهای جستجوگر میتوان گفت که این فرضی موفق بوده است.معروفیت یا مرتبط بودن به صورت دستی تنظیم نمیشوند. موتورهای جستجوگر با توجه به معادلات ریاضی و الگوریتم ها این عوامل را می سنجند و اطلاعات مفید را جدا کرده و و با توجه به کیفیت اطلاعات آن‌ها را رتبه بندی میکنند.معمولا صدها متغیر در این الگوریتم ها نقش دارند. در بازاریابی جستجوگرها به این متغیرها "عوامل رتبه بندی" میگوییم.

چگونه میتوانیم با توجه به این عوامل موفق شویم؟

الگوریتم های جستجوگرها ممکن است غیر قابل نفوذ به نظر بیایند. حقیقت این است که جستجوگرها به خودی خود بینش کمی در مورد چگونگی کسب نتایج بهتر به ما می دهند. اما آن ها درباره بهینه سازی به ما مطالبی نیز می آموزند. به عنوان مثال گوگل موارد زیر را برای کسب رتبه بهتر در جستجوگر پیشنهاد می کند:

  • اولویت اولتان باید بازدیدکنندگان باشند و نه جستجوگر
  • سایتی درست کنید که رده بندی و لینک های واضح داشته باشد. هر صفحه ای باید از طریق حداقل یک لینک دسترسی داشته باشد
  • سایتی با اطلاعات مفید درست کنید و صفحاتی بنویسید که به صورت واضح و دقیق محتوای شما را توضیح می دهند
  • از کلمات کلیدی برای ساخت URLها استفاده کنید.

اطلاعات سئو با توجه به راهنمای بینگ

مهندسین بینگ در مایکروسافت این نکات را برای رتبه بالاتر در موتور جستجوگرشان پیشنهاد میکنند:

  • مطمئن شوید که URL دقیق و پر از کلمات کلیدی دارید.
  • مطمئن شوید که مطالبتان داخل رسانه‌های پرقدرت (Adobe Flash Player, JavaScript, Ajax) دفن نشده‌اند.
  • مطالبی پر از کلمات کلیدی و منطبق با جستجوهای کاربران ایجاد کنید. مرتبا مطالب جدید ایجاد کنید.
  • مطالبتان را به صورت عکس منتشر نکنید. برای مثال، اگر می‌خواهید به نام شرکتتان حتما اشاره شود، آن را فقط به صورت لوگو نشان ندهید.

بازاریابان سرچ، نگران نباشید!

علاوه بر این توصیه‌های رایگان، بازاریابان موتورهای جستجوگر، در طول بیش از 15 سالی که این موتورها وجود داشته‌اند، اطلاعاتی درباره نحوه رتبه بندی موتورهای جستجوگر یافته‌اند. سئو کارها و بازاریابان از این اطلاعات برای کمک به سایت‌ها و مشتریانشان استفاده میکنند.

جالب است که بدانید، خود موتورهای جستجوگر نیز از یافتن این نوع اطلاعات حمایت می‌کنند. کنفرانس‌های مرتبط با سرچ مارکتینگ توجه بسیاری از مهندسین و نمایندگان موتورهای جستجوگر اصلی را به خود جذب میکنند.

خودتان تجربه کنید!

بهترین روشی که بازاریابان از طریق آن توانسته‌اند اطلاعات مفید کسب کنند، آزمون و خطا و استفاده آزادانه از موتورهای جستجوگر بوده است. روند برخی از این آزمایشات به این شکل است:

  •  وبسایتی با کلمات کلیدی نامفهوم بسازید. مثل (ishkabibbell.com)
  • تعدادی صفحات در این وبسایت بسازید که همگی به یک کلمه نامفهوم اشاره داشته باشند. ( مثل yoogewgally)
  • صفحات را عینا مثل هم بسازید. سپس یکی از متغیرها را تغییر دهید، و با جایگزاری متن‌ها، فرمت‌ها، کلمات کلیدی و ساختار لینک‌ها آزمایش کنید.
  • در دامنه به صفحات خوش ساخت دامنه‌های دیگر اشاره کنید.
  • رتبه بندی صفحات در موتورهای جستجوگر را ضبط کنید.
  • حالا در صفحات تغییرات کوچکی ایجاد کنید و پس از هر بار تغییر، ارتباط آن را با رتبه بندی وبسایت بسنجید.
  • عوامل تاثیرگزار را ضبط کنید و بار دیگر مراحل را با کلمات کلیدی جدید از سر بگیرید و باز هم این عوامل را امتحان کنید. اگر در طی چندین آزمایش این عوامل پاسخگو بودند، شما احتمالا الگویی یافته‌اید که موتورهای جستجوگر از آن استفاده میکنند!

آزمایشی که ما برای مثال انجام داده‌ایم :

در این آزمایش، فرضیه ما این بود که لینکی که در بالای یک صفحه است، نسبت به لینکی که در پایین یک صفحه است بار بیشتری دارد. ما این آزمایش را با ساخت دامنه ای بی معنی انجام دادیم که صفحه اصلی آن لینک‌هایی به سه صفحه دوردست داشت که در هر سه این ها کلمه ای بی معنی به عنوان کلمه کلیدی به کار میرفت. پس از کند و کاو موتورهای جستجو در این صفحات، ما متوجه شدیم که صفحه‌ای ک اولین لینک در صفحه اصلی را داشت در صدر رتبه‌ها قرار دارد.

این پروسه مفید است، اما به تنهایی برای آموزش بازاریابان کافی نیست.

علاوه بر این نوع آزمایشات، بازاریابان میتوانند با استفاده از اپلیکیشن‌های تولید شده توسط موتورهای جستجوگر اصلی اطلاعاتی بدست بیاورند. از معروف‌ترین این سیستم‌ها، سیستمی است که در دهه 1990 در خوابگاه‌های دانشگاه استنفورد منجر به بزرگ شدن گوگل شد و به آن PageRank گفته میشد: "روشی برای رتبه بندی بانک اطلاعاتی لینک‌ها". نوشته اصلی مرتبط با این موضوع که "آناتومی ورانوشتاری موتورهای جستجوگر در قیاس بزرگ" (Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine) نام داشت، از منابع تحقیقات انجام شده است. اما نگران نباشید؛ لازم نیست که برای یادگیری سئو حساب دیفرانسیل یاد بگیرید!

از طریق همگی این متدها، جامعه بازاریابان نحوه عملکرد موتورهای جستجوگر را یافته‌اند، و قادر به درک اجزای اساسی ساختاری وبسایت‌ها که منجر به رتبه و ترافیک بالا میشوند، بوده‌اند.

مابقی این آموزش سئو، روشن‌سازی این نگرش‌ها و روش‌هاست. به خواندن ادامه دهید!

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/42/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%8A+%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88%DA%AF%D8%B1+%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87+%D8%B9%D9%85%D9%84+%D9%85%D9%8A%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D8%9F/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.