شش نکته آموزشی از طرف یک قالیشوی حرفهای

فرقی ندارد که فکر میکنیم چقدر خانه‌هایمان را تمیز نگه میداریم؛ دیر یا زود، قالیشویی لازم می‌شود. هر نوع فرشی که در خانه دارید، چه تمام خانه را پوشش دهد و چه قسمت کوچکی را، شست و شوی عمیق آن ها هر 12 تا 18 ماه یک بار، ایده خوبی است. بهترین کار این است که فردی حرفه‌ای را استخدام کنید. البته، همه قالیشویان حرفه‌ای یک جور نیستند. نگذارید تبلیغاتی که قیمت های خیلی ارزان پیشنهاد میکنند شما را گول بزنند. خیلی از این شرکت های "قالیشویی" کار مناسبی ارائه نمی‌دهند. و با این که ممکن است خودتان بخواهید انجامش دهید، باید بدانید که قالیشویی خانگی، در دنیای قالیشویی حکم فست فود را دارد.
فرش‌هایتان باید همیشه حضوری بررسی شوند و قیمت‌ نهایی باید پس از این بررسی شدن ثبت شود. با یک تماس تلفنی نمی‌توانید همه نیازهای که دارید را بررسی کنید. هر کسی شرایط خاص خودش را دارد، مثل حضور بچه‌های کوچک، حیوانات خانگی، و یا تفریحاتی که میتوانند کثیف کاری داشته باشند و... . در هر حال فرشتان باید به صورت حضوری بررسی شود.
ما با صاحب یک کارخانه قالیشویی مصاحبه کردیم، و ایشان این توصیه‌ها را برای خانه داران معمولی ارائه دادند:
چه کسی قالیشویی را بهترین نحو انجام میدهد؟
بهترین گزینه استخدام قالیشویانی است که مدرک قالیشویی داشته و آموزش دیده باشند.
چنانچه در خانه‌تان موکت دارید:
بیشتر موکت‌ها از بافت‌های پلاستیکی درست شده‌اند. موکت‌ها اغلب به زمین متصلند و شما فقط قسمت بالایی آن‌ها را می‌توانید تمیز کنید. قبل از هر چیز موکت‌ها باید به صورت حرفه‌ای جارو کشیده بشوند. این کار با جاروبرقی معمولی ممکن نیست و باید با ماشین‌های تجاری انجام شود. در غیر این صورت، کارتان شبیه به تلاش برای تمیز کردن یک فرش گلی خواهد بود.
از قالیشویی هایی کمک بگیرید که از ماشین‌های قوی استفاده میکنند. فرش و موکت همیشه باید قبل ازقالیشویی در بخشی کوچک تست شوند که این اطمینان حاصل شود که مواد شیمیایی مورد استفاده به آن‌ها آسیب نمی‌زند. این ماشین ها آب داغ و صابون فرش را روی فرش‌ها اسپری میکنند و با استفاده از برس کثیفی‌ها را از فرش جدا میکنند.
به صورت متوسط تمیز کردن موکت حرفه‌ای حدود 2 و نیم ساعت طول میکشد و پس از حدود 2 الی 3 ساعت نیز خشک میشود (مگر آن که خانه‌تان خیلی بزرگ باشد). بیشتر شرکت‌ها برای جا به جا کردن اسباب و اثاثیه هزینه اضافی دریافت نمی‌کنند.
برای فرش های تکه‌ای و قالی‌های دست‌بافت:
فرش های دستبافت و تکه‌ای معمولا از جنس نخ و یا سایر الیاف طبیعی هستند و باید با مراقبت ویژه قالیشویی شوند. برای شستن این فرش‌ها از شرکت‌هاس قالیشویی که فرش‌ها را در عرض چند ساعت تحویل می‌دهند دور بمانید. آن‌ها فرش‌ها را داخل دستگاه‌هایی قرار میدهند که کم و بیش شبیه به کارواش هستند و کل پروسه کارشان چند دقیقه است. همینطور، قالیشویی هایی که فرش‌های دستبافت را در خانه‌تان تمیز میکنند، کارشان شبیه شستن لباسی است که هنوز بر تن دارید.
به جای این‌ها، فرش‌های دست‌بافت را به دست قالیشویی‌ هایی بسپارید که پس از بررسی حضوری در خانه‌تان آن را به ایستگاه قالیشویی می‌برند. در این شرایط میتوانید اطمینان داشته باشید که پروسه قالیشویی و خشک کردن با دقت و کنترل بالا انجام میشود. در این روش قالیشویی حداقل 5 روز طول خواهد کشید.
در این روش قالی ابتدا با استفاده از ماشین های مخصوص، گرد و غبار زدایی میشود. سپس رنگ‌هایش تست شده و یک شب تا صبح خیس می‌خورد. روز بعد، فرش در آب گرم و صابونی شناور می‌شود. آب استفاده شده در این کار دمای پایین تری دارد تا به بافت طبیعی فرش آسیب نزند. فرش تا روز سوم در محلول صابونی باقی می‌ماند و سپس با استفاده از آب و فشار هوا آبکشی میشود و بعد آویزان شده تا خشک شود. نهایتا ریشه های فرش تمیز شده و کارهای به خصوص مثل تعمیرات، بوزدایی، ضد حشره سازی، و جداسازی موم یا آدامس انجام داده می‌شود.
درباره لکه‌های ایجاد شده توسط حیوانات خانگی:
یکی از موارد مورد توجه قالیشویان حرفه‌ای "اشتباهاتی" است که حیوانات خانگی روی فرش‌ها انجام میدهند. ممکن است فکر کنید که خودتان کثیف‌کاری ها را تمیز کرده‌اید، اما اغلب نمک‌های آمونیوم در فرش‌هایتان باقی می‌مانند. در فصل‌های سرد، اگر خانه خشکی داشته باشید، احتمالا متوجه بوی آمونیوم نخواهید شد. اما با فرا رسیدن فصل‌های گرم‌تر و مرطوب، این نمک رطوبت را به خود جذب کرده و بوی نامطبوعی ایجاد خواهد کرد.
صابون‌ها و مواد شیمیایی مورد استفاده:
شوینده‌های قوی تنها در قالیشویی موکت‌ها استفاده می‌شوند. اگر نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارید، با شرکت قالیشویی در میان بگذارید تا مواد مورد استفاده را تا حد ممکن تغییر دهند. مواد استفاده شده معمولا دارای PH خنثی هستند، اما موکت‌هایی که خیلی کثیف باشند به شوینده‌های قوی تری احتیاج دارند.

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/47/%D8%B4%D8%B4+%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87+%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%D9%8A+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%D9%81+%D9%8A%DA%A9+%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B4%D9%88%D9%8A+%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%8A/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.