نحوه عملکرد تاور کرین

همه ما تاور کرین هایی را دیده ایم که روی ساختمان های جدید با تعداد طبقات بالا و آسمان خراش ها کار می کنند. برای آن هایی که با تاور کرین آشنایی ندارند، ارتفاع این تاور کرین ها ممکن است آن ها را به فکر وادارد که چگونه ساخته می شوند. واقعا هم کدام ساختاری پیدا می شود که به اندازه ای بلند است که تاور کرین ها را بسازد؟ جواب این سوال این است که این تاور کرین ها از پایه خود را می سازند. کلید این مسئله در واحدهای تیرک منحصری نهفته است که به یک دیگر متصل می شوند. به خواندن ادامه دهید و ما روند کامل ساخت و ساز را به شما نشان خواهیم داد.

پایه گذاری

پیش از این که بخش "تاور" یا همان سقف تاور کرینمان بتواند ساخته شود، پایه باید تنظیم شود. بتن برای تشکیل یک قطعه جامد ریخته می شود و معمولا این قطعه ابعاد 9 متر در 9 متر در 1.2 متر را به خود می گیرد. این پایه شامل پیچ های لنگر می شود که از تاور کرین محافظت می کنند. برای تاور کرینهایی که ساده ترند پایه شامل وزنه بالستیک می شود می شود که علاوه بر پخش وزن بار، تاور کرین را ثابت می سازد. این کار هفته ها قبل از رسیدن قطعات تاور کرین به مکان ساخت و ساز تکمیل می شود.

سقف اولیه

وقتی زمان ساخت تاور کرین فرا می رسد، اولین قدم ساخت سقف اولیه می باشد. سقف شامل سری قطعاتی می شود که تیرک نام دارند. این چارچوب های مربعی توسط حد وسط هایی مثلثی متصل هستند. معمولا دو یا سه تیرک به پایه متصل می شود و از تاور کرین مجزایی برای ساخت سقف استفاده می شود.
پس از این که تیرک ها تنظیم شدند، واحد بالایی که برای بالا رفتن مورد استفاده قرار می گیرد اضافه می شود. این قطعه قسمت مخصوصی است که بالای تیرک بالایی تنظیم شده و اجازه جایگذاری تیرک های بیشتر را می دهد. بدون این قطعه، تاور کرین هیچ گاه قادر به رشد نخواهد بود.

قسمت های چرخشی

زمانی که تیرک های اولیه و واحدهای بالایی مخصوص بالا رفتن اضافه شدند، زمان برای ساخت قسمت های چرخشی فرا می رسد. این شامل موارد زیر می شود:

جیب افقی :

با نام بازوی متحرک هم شناخته می شود و برای حمل بار به کمک چرخ هایی متصل به قسمت زیرین خود استفاده می شود.

جیب مخالف:

با نام وزنه تعادل هم شناخته می شود و نیروی تعادل در جیب افقی محسوب می شود. دنده ها و تمامی قسمت های الکترونیکی دیگر در این قسمت و در کنار خود وزنه های تعادل جای می گیرند.

اتاقک:

اتاقک جایی است که اپراتور تاور کرین در آن می نشیند. تمامی ارتباطات، کنترل ها و سیستم های نظارتی در این محل قرار می گیرند.

حلقه تکان دهنده:

این قسمت که متصل به یک مسیر گوی شکل می باشد، اجازه حرکت چرخشی به قسمت های چرخشی می دهد.

بالای سقفی:

برای ارائه ثبات بیشتر به تاور کرین استفاده می شود و این قسمت بالای اتاقک جای می گیرد. میله های آویز بالای سقف را به هر دو جیب افقی و مخالف متصل می کنند.

پس از این که قسمت های چرخشی به هم متصل شدند، تاور کرین مجزایی برای بالا بردن و نصب آن به تیرک مورد استفاده قرار می گیرد.
همانطور که قبلا هم ذکر شد، واحد بالایی مخصوص بالا رفتن افراد، به صورت اولیه اطراف تیرک بالایی فعلی تنظیم می شود و برای افزایش ارتفاع تاور کرین ضروری است. وقتی که زمان رشد تاور کرین فرا می رسد، این تیرک از قسمت چرخشی جدا می شود. با استفاده از یک جک هیدرولیک، این واحد بالایی خود و قسمت چرخشی را بالا می کشد. در این لحظه، واحد بالایی بین قسمت چرخشی و تیرک بالایی قرار می گیرد. سپس چرخ روی جیب افقی واحد تیرک جدیدی را می گیرد و آن را به واحد بالایی سر می دهد. این تیرک بالایی جدید سپس توسط واحد بالایی بسته بندی شده و درست مثل تیرک بالایی اولیه می شود. لحظه ای که این تیرک جدید به تیرک زیرین خود محکم می شود، واحد بالایی قسمت چرخشی را بالا می برد و این روند را تکرار می کند. ساخت تاور کرین می تواند بسته به سایز آن یک تا دو روز طول بکشد.

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/51/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87+%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF+%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1+%DA%A9%D8%B1%D9%8A%D9%86/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.