چرا بازاریابی موتورهای جستجو اهمیت دارد؟

از مهمترین جنبه های سئو آسان سازی فهم وبسایت شما هم برای روبات‌های موتورهای جستجوگر و هم برای کاربران است. با این که موتورهای جستجوگر بسیار پیشرفته شده‌اند، اما باز هم نمیتونند یک صفحه اینترنتی را همانطور که انسان‌ها درک می‌کنند بفهمند. سئو به موتورها کمک میکند که بفهمند صفحات به چه موضوعاتی مرتبط هستند و چطور میتوانند برای کاربران مفید باشند.از مهمترین جنبه های سئو آسان سازی فهم وبسایت شما هم برای روبات‌های موتورهای جستجوگر و هم برای کاربران است. با این که موتورهای جستجوگر بسیار پیشرفته شده‌اند، اما باز هم نمیتونند یک صفحه اینترنتی را همانطور که انسان‌ها درک می‌کنند بفهمند. سئو به موتورها کمک میکند که بفهمند صفحات به چه موضوعاتی مرتبط هستند و چطور میتوانند برای کاربران مفید باشند.

جدالی بر علیه سئو

معمولا چنین حرف‌هایی به ما زده میشود:”هیچ مهندس باهوشی هیچ وقت موتورهای جستجوگر را طوری طراحی نمیکند که وبسایت‌ها برای بالا آمدن در سرچ های آن ها لازم باشد قوانین خاصی را دنبال کنند. هرکسی با یک خورده مغز به دنبال سیستمی خواهد بود که از هر نوع طراحی، پیچیدگی و نقص عبور کند، و باز هم راهی پیدا کند که بتواند نتایج مرتبط را بیرون بکشد؛ نه فقط نتایجی را که بازاریابان سرچ “پررنگ” کرده‌اند.”

اما صبر کنید…

فرض کنید که عکسی از سگتان را آپلود کرده‌اید. یک انسان احتمال این عکس را اینطور توصیف میکند: “یک سگ سیاه رنگ با ابعاد متوسط که در حال بازی در پارک است”. از سوی دیگر حتی پیشرفته ترین موتور جستجوگر دنیا نیز برای فهم این عکس به مشکل برخورد خواهد کرد. چطور باید کاری کرد که موتورهای جستجوگر عکس‌ها را درک کنند؟ خوشبختانه، سئو اجازه میدهد که متخصصین نشانه‌ گزاری هایی کنند که به موتورهای جستجوگر برای درک مطالب کمک کنند.فهم توانایی ها و محدودیت های موتورهای جستجوگر به شما اجازه میدهد که محتوی سایتتان را طوری بسازید که برای موتورهای جستجوگر قابل هضم باشد. بدون سئو یک وبسایت میتواند به کلی برای موتورهای جستجوگر نامرئی باشد.

محدویت های تکنولوژی موتور جستجوگر

موتورهای جستجوگر اصلی بر اساس قواعد خاصی کار میکنند که در بخش اول این مطلب توضیح داده شد. روبات‌ها سرچ اتوماتیک در وب نفوذ میکنند و در بانک های اطلاعاتی غولپیکر تعدادی از مطالب را بالا آورده و فهرست میکنند. آن ها این کار را با استفاده از هوش مصنوعی خارق‌العاده شان انجام میدهند، اما این تکنولوژی بی نقص نیست. محدودیت های تکنیکی متعددی هستند که میتوانند برای موتورهای جستجوگر مشکل ایجاد کنند. متداول ترین مشکل ها این ها هستند:

مشکلات جستجو و لیست سازی

فرم‌های آنلاین:

موتورهای جستجوگر در پر کردن فرم های آنلاین (مثل فرم login) خوب عمل نمیکنند؛ بنابراین محتوی پشت این صفحات برایشان نامفهوم باقی می‌ماند.

صفحات تکراری:

وبسایت‌هایی که از CMS (سیستم کنترل محتوی) استفاده میکنند، معمولا چندین کپی از یک پیج را میسازند. این برای موتورهای جستجوگر که به دنبال محتوی نوآورانه هستند بسیار مشکل ساز است.

کدهای بلاک شده:

خطاهای دستوردهنده سایت‌ها (robots.txt) میتوانند به بلاک شدن کامل موتورهای جستجوگر منجر شوند.

ساختار ضعیف لینک:

اگر ساختار لینکی برای موتورهای جستجوگر مفهوم نباشد، ممکن است تمام محتوی آن وبسایت را جستجو نکنند و یا حتی پس از جستجو هم ممکن است آن را غیرمهم تلقی کنند.

محتوی غیر نوشتاری:

فهم فایل های فلش، تصویری و صوتی اغلب برای موتورهای جستجوگر سخت است.

مشکل وصل جستجوی کاربر به محتوی:

اصطلاحات نامعمول:

نوشته هایی که در آن ها لغاتی استفاده شده که معمولا سرچ نمیشوند. مثلا نوشته‌ای که درباره ” واحدهای سرمایشی غذا” است، در حالی که کاربران معمولا لغت “یخچال” را سرچ میکنند.

زبان و تفاوت‌های جهانی:

مثلا استفاده از لغت “color” یا “colour”

هدف گزاری مکانی اشتباه:

این که مثلا مطلبی را به زبان لهستانی منتشر کنید، در حالی که اغلب بازدیدکنندگانتان ژاپنی هستند.

سیگنال‌های متفاوت محتوایی:

مثلا عنوان پستتان “بهترین قهوه در مکزیک” است، اما خود مطلب درباره مکانی تفریحی در کانادا است که قهوه خوبی سرو میکند. این سیگنال‌های سردرگم کننده ای برای موتور جستجوگر میفرستد.

مطمئن شوید که مطالبتان دیده میشوند

درست بودن جزئیات مرتبط به قابل فهم بودن مطالب برای موتورهای جستجوگر مهم است، اما پس از این که اقدامات ابتدایی در این راه را انجام دادید، باید به سراغ بازاریابی بروید. موتورها به تنهایی راهی برای فهم ارزشمند بودن یا نبودن مطالب یافت شده ندارند. تکنولوژی سرچ در اینجا روی مرتبط بودن و اهمیت مطلب تمرکز میکند، و این دو عامل با استفاده از لینک ها، کامنت‌ها و به طور کلی عکس العمل کاربران به مطلب سنجیده میشوند. پس ساخت وبسایتی با ساختاری عالی و مطالبی عالی کافی نیست؛ شما باید کاری کنید که کاربران درباره مطالبتان حرف بزنند و آن ها را به اشتراک بگذارند.

صفحه نتایج موتورهای جستجوگر حدود 10 نتیجه ارائه میدهند. این 10 نتیجه از بالا به پایین رتبه بندی شده‌اند. هرچه صفحه شما رتبه بالاتری داشته باشد، بیشتر مورد بازدید قرار میگیرد. نتایجی که رتبه 1 و 2 و 3 را به خود اختصاص میدهند نسبت به سایر نتایج بیشترین بازدید را دارند. این حقیقت که تعدادی بسیار محدود توجهی به این زیادی دریافت میکنند، نشان دهنده وجود انگیزه‌ای مالی پشت رتبه بندی موتورهای جستجوگر است. فرقی ندارد که سرچ در آینده چقدر تغییر کند، وبسایت ها و موسسات تجاری همواره برای این توجه رقابت خواهند کرد.

سئو، همیشه در حال تغییر

وقتی که در اواسط دهه 1990 بازاریابی سرچ شروع شد، ثبت دستی، تگ کلمات کلیدی و انبوه کلمات کلیدی بخش‌های ضروری و لازم برای رتبه بندی خوب بودند. در 2004، ساختن انبوهی از لینک‌ها، خرید لینک از بلاگ‌های تزریق کننده کامنت های اسپم و ساختار درون لینکی وبسایت‌، برای بالا بردن بازدیدها استفاده میشد. در 2011، بازاریابی شبکه های اجتماعی و شمول عمودی سرچ روش های مرسوم بالا بردن ترافیک بودند. موتورهای جستجوگر در زول سال ها الگوریتم ها و روش‌های خود را تغییر داده اند. خیلی از تاکتیک هایی که در سال 2004 پاسخگو بود، نه تنها الان پاسخگو نیستند، بلکه میتوانند به سئوشما آسیب نیز بزنند.

آینده معلوم نیست، اما در دنیای سرچ، تغییر همیشه وجود دارد. به همین دلیل، بازاریابی سرچ، برای کسانی که میخواهند در وب رقابت کنند، یک اولویت باقی میماند. برخی میگویند که سئو مرده است، و یاسئو منجر به اسپم میشود. از نظر ما، احتیاجی به دفاع نیست و این یک منطق ساده است: وبسایت ها برای توجه و رتبه بندی در موتورهای جستجوگر رقابت میکنند، و مزایای بازدید بالا برای کسانی است که برای بالا بردن رتبه شان دانش و تجربه دارند.

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/52/%DA%86%D8%B1%D8%A7+%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A+%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%8A+%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88+%D8%A7%D9%87%D9%85%D9%8A%D8%AA+%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.