قالیشویی- خشکشویی

بونت

پس از آن که ماده شوینده در سطحی پخش میشود، فرچه ای گرد یا "بونت" در حرکتی دورانی آن را مالش میدهد. این ماشین صنعتی شبیه به تی است و قطعه ای جذب کننده دارد که کثیفی ها را به خود میگیرد و بایستی مدام شسته یا تعویض شود. روش بونت لزوما خشکشویی نیست.
برای جلوگیری از انبوه شدن کثیفی، بونت جاذب بایستی با یک ماده شوینده مرطوب شود. توصیه نمیشود که بونت را در یک سطل از محلول شوینده فرو ببرید، چرا که این کار بونت را بیش از حد خیس میکند. تعویض یا پشت و رو کردن به موقع بونت مهم است، چرا که بونت به سرعت کثیف میشود. وقتی که بونت کاملا کثیف بشود، دیگر خاصیت جذب خود را از دست میدهد و به جای جذب کثیفی ها را از جایی به جایی دیگر می برد. خیس کردن بیش از حد بونت نیز باعث میشود نهایتا فرش به تمیزکاری بیشتری احتیاج پیدا کند.
وقتی که مقدار زیادی مواد خارجی در فرش وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد خارج سازی به صورت خیس انجام بگیرد. معمولا از آنجایی که روش بونت با آب داغ انجام نمیگیرد، این روش نمیتواند الیاف فرش را ضدعفونی کند. اینجا است که پای ماشین ترمو به میان می آید که بونت را داغ میکند و با استفاده از یک محلول آنتی باکتریال این نقص را برطرف میکند. برای استفاده از بونت چرخشی درقالیشویی مقدار آب بسیار کمی لازم است. این روش فقط چند میلی متر بالایی فرش را تمیز میکند اما برای فضاهای بزرگ بسیار پر سرعت است. با این حال، روش بونت برای تمیز کردن کامل مواد شیمیایی اسپری شده به فرش بهترین گزینه نیست.

شامپو

تا دهه 70 میلادی قالیشویی خیس با شامپو و با استفاده از ماشین های چرخنده و سپس استفاده از مکنده خیس بسیار معمول بود، اما نحوه استفاده از شامپو در صنعت تغییر کرده است. در آن زمان روش بیرون کشی با آب داغ هنوز مطرح نشده بود؛ روشی که هم اکنون بهترین روش محسوب میشود. در آن زمان ها شامپوهای خیس با صابون روغن نارگیل درست میشدند شامپوهای خیس میتوانند چسبناک باشند، و خشکشویی معمولا کثیفی هایی را خارج میکند که شامپوها قادر به خارج کردنشان نبوده اند. از آنجایی که هیچ آبکشی انجام نمی شد، این نوع قالیشویی منجر به باقی ماندن این مواد سرسخت در فرش و جذب بیشتر کثیفی توسط آن ها میشد که این باور غلط را ایجاد میکند که "قالیشویی باعث میشود فرش بیشتر کثیف بشود". پس از آن فرمول شامپوها کاملا تغییر کرده و بسیاری از انواع آن‌ها پودری شدند. در استفاده از پودر، کثیفی ها از فرش جدا شده و جذب پودر میشوند و روز بعد با جارو از فرش خارج میشوند.

قالیشویی با فوم خشک

خشکشویی با فوم، شامل زدن روکش فوم تمیز کننده به فرش بلافاصله پس از خشکشویی میشود. فوم برای 10 دقیقه روی فرش میماند تا اجازه دهیم مواد شیمیایی آن جذب فرش شود. این روش معمولا برای تمیز کزدن چربی استفاده میشود. بعضی از فوم ها رنگ فرش را روشن تر میکنند، یا لایه ای محافظ و یا ضد کثیفی به آن اضافه میکنند. یک ماشین فوم خشک شمال یک تانک فشار است که در آن محلول آب و شامپو اضافه میشود. این روش برای فرش هایی که به آب حساسند استفاده میشود.

شست و شو با جارو مکنده

استفاده از این ماشین های قالیشویی به این صورت است که آب بدون ماده شوینده اسپری میشود و بلافاصله نیز به داخل دستگاه مکیده میشود و با این کار جریانی دورانی از آب بوجود می آید. این باعث میشود که فرش به خوبی تا عمق یک سانت تمیز بشود. همینطور با جذب بلافاصله آب، مدت زمان خشک شدن فرش بسیار کوتاه میشود.

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/66/%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%B4%D9%88%D9%8A%D9%8A-+%D8%AE%D8%B4%DA%A9%D8%B4%D9%88%D9%8A%D9%8A/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.