طرز نگارش مقاله و پایان نامه نویسی

چگونه مقاله نویسی کنیم؟

کار خود را ویرایش کنید.

زمان بگذارید و چاپ مقاله خود را مرور کنید و آن را ویرایش کنید. در صورتی که زمان اجازه می دهد، یک یا دو روز پس از چاپ مقاله صبر کنید و سپس شروع به ویرایش کنید. این کار به شما نسبت به چاپ مقاله تان فاصله می دهد و قادر خواهید بود که بعدا به مقاله با دیدی تازه تر برگردید. با دقت به بحث مرکزی یا نکته ای که می خواهید اثبات کنید نگاه کنید. آیا همه چیز از بحث اصلی و موضعتان حمایت می کند؟ آیا پاراگراف نامربوطی دارید؟ در صورتی که بله، این پاراگراف باید حذف شود یا به گونه ای اصلاح شود که از بحث اصلی حمایت کند. هر گونه اطلاعات متناقضی را که در چاپ مقاله وجود دارد حذف کنید یا به این تضادها اشاره کنید و نشان دهید که این اطلاعات متناقض برای خواننده مربوط محسوب می شوند. قسمت هایی را یا حتی گاهی کل متن را در صورت لزوم بازنویسی کنید. مرورهایی مانند این برای تمامی انواع مقالات رایج هستند پس احساس نکنید که شما با شکست مواجه شده اید یا شایستگی لازم را برای چاپ مقاله ندارید.

متن را برای اشتباهات قواعدی درو کنید.

حتی زمانی که یک مقاله خیلی خوب نوشته شده باشد، در صورتی که اشکلات قواعدی یا اشتباهات نگارشی داشته باشد جدی گرفته نمی شود. از این که نوشته خود را با درست کردن قواعدش قوی و نیرومند می کنید اطمینان حاصل کنید. این به شما کمک می کند که یک نسخه چاپی از مقاله تان داشته باشید. با یک مداد یا خودکار آن را مرور کنید و اشتباهاتتان را گیر بیندازید. سپس دوباره برگردید و این اشتباهات را در کامپیوتر اصلاح کنید.

مقاله تان را بلند برای خودتان بخوانید.

به لحن، ریتم، طول جملات، اشتباهات قواعدی یا محتوایی، انسجام و بحث های ایجاد شده در چاپ مقاله تان گوش دهید. به نوشته تان به چشم یک قطعه موسیقی نگاه کنید، یک تجربه شنیداری و از گوش هایتان برای ارزشیابی کیفیت، نقاط قوت و ضعف هایتان استفاده کنید. معمولا قادر خواهید بود که مشکلات قواعدی یا نوشتاری خودتان را هنگام بلندخوانی شناسایی کنید. این کار شما را از اشکالاتی که شخص دیگر ممکن است آن را به شما گوشزد کند آگاه می کند.

چگونه پایان نامه نویسی کنیم؟

ساختار یک پایان نامه

در این بخش با عناصر اصلی انجام پایان نامه آشنا می شویم. در نظر داشته باشید که قوانین منظم شده در اینجا بیشتر به رشته های فنی مربوط هستند ولی در عین حال بسیاری از این توصیه ها برای کار نظری هم قابل اعمال می باشد. حتما به یاد داشته باشید که قوانین تا حدی تفاوت دارند و حتما سری هم به راهنمایی های مختص رشته خودتان بزنید.

خلاصه/ چکیده

بیشتر خواننده ها اول به خلاصه شما نگاه خواهند کرد (یا همان چکیده تان). از آن به عنوان فرصتی برای جلب علاقه خواننده تان استفاده کنید. خلاصه باید نکات اصلی کارتان را برجسته سازد؛ بخصوص روش هایتان (در صورت قابل اعمال بودن)، داده ها و نتیجه گیریتان. هر چند که، خلاصه نیازی ندارد که تمامی جوانب کارتان را در بر بگیرد. هدف اصلی دادن دیدی مناسب به خواننده در مورد ماهیت انجام پایان نامه تان می باشد.

مقدمه

مقدمه شما دو هدف اصلی دارد: الف) دادن دیدی کلی درباره نکات اصلی انجام پایان نامه تان و ب) بیدار کردن علاقه خواننده. این توصیه می شود که شما مقدمه را پس از انجام پایان نامه باری دیگر بنویسید تا از این که به نتیجه گیریتان متصل و مرتبط است اطمینان حاصل کنید. مقدمه باید شامل این موارد شود:

  • پیش زمینه برای انتخاب موضوعتان.
  • بحثی درباره سوال تحقیقاتی شما.
  • یک چارچوب نقشه کشی شده از باقی مانده پایان نامه تان.

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/133/%D8%B7%D8%B1%D8%B2+%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%88+%D9%BE%D8%A7%D9%8A%D8%A7%D9%86+%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87+%D9%86%D9%88%D9%8A%D8%B3%D9%8A/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.