تاثیر باد روی تاور کرین ها

تاور کرین ها ابزاری معجزه آسا از سرعت هستند و شرایط ساخت و ساز را در ارتفاعات بسیار بالا را فراهم می کنند. در بسیاری از موارد، هنگام ساخت آسمان خراش ها و ساختمان هایی با ارتفاعات بالا، تاور کرین راه خود را در آسمان می یابد. از آن جا که تاور کرین طبقاتی بیشتر از تعداد طبقات ساختمان در بالای خود می سازد، تاور کرین از طریق سیلندری هیدرولیک در پایه خود به طبقات بالاتر نوساخت می رود. این کار تا زمانی ادامه می یابد که تاور کرین به بالای ساختمان برسد و این نقطه جاییست که شروع به ساخت تاور کرین های کوچکتری می کند که آن را مجزا می کنند تا به آن امکان بازگشت به زمین را بدهند. هر چند که در ارتفاع بالاتر، تاور کرین ها با مشکلات بسیار متعددی رو به رو می شوند که امکان وقوع حادثه را برای آن ها دو چندان می کند. بین سال 2000 و 2010 میلادی، هزار و صد و بیست و پنج تصادف مربوط به تاور کرین ها در سر تا سر جهان گزارش شد و نتیجه آن بیش از 780 مرگ بود. یکی از مقصران اصلی پشت این تراژدی ها وقوع باد است که عامل بیست و سه درصد از این تصادفات است.
در سطوح پایین تر درست به نسبتی که طول افزایش پیدا می کند، سرعت باد نیز افزایش می یابد. هر چند که دغدغه اصلی مربوط به نیروهایی که باد به بار تاور کرین متحمل می کند، سرعت باد نیست بلکه فشار آن است. فشار باد به میزان مربع سرعت باد تغییر می کند و این بدین معناست که زمانی که سرعت باد دو برابر می شود، فشار باد به میزان چهار برابر افزایش پیدا می کند. پس نتیجه می گیریم که افزایش کوچکی در سرعت باد می تواند به شدت عملکرد ایمنی تاور کرین را تهدید کند.
بیشتر دستور کار های تاور کرین ها به سرعتی از باد اشاره می کنند که در صورت وقوع باید از ادامه کار دست کشید تا از مشکلات ناخواسته جلوگیری کرد. ماکسیمم مقدار آن معمولا بیست متر بر ثانیه یعنی چیزی حدود چهل و پنج متر بر ساعت می باشد ولی این مقدار می تواند متفاوت تعریف شده باشد. در انگلیس ماکسیمم سرعت باد پیشنهادی برای تاور کرین ها هجده و نیم متر بر ثانیه تعریف شده است. طبق طبقه بندی دیگری سرعت باد ماکسیمم در انواع تاور کرین هایی که در بیرون نصب می شوند باید بیست متر بر ثانیه باشد. اما این مقدار می تواند در برخی تاور کرین هایی که به منظور مقاومت در بادهای شدید تولید شدند و نوع آن ها منتقل کننده است، بالاتر باشد و این شامل باد هایی می شود که حدودا سرعتی معادل با بیست و هشت و نیم متر بر ثانیه دارند.
با این حال، همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد، درک فشار باد در اطراف تاور کرین ها می تواند در درک مشکلاتی که مناطق ساخت و ساز در معرض آن هستند کمک کند. تاور کرین ها در هنگام بالا رفتن، مقیاس مناسب ماکسیمم برای فشار باد را زیر صد و بیست و پنج هزارم کیلو نیوتون بر متر مربع تعیین می کنند و زمان های غیر از آن این عدد معادل بیست و پنج صدم کیلونیوتن متر مربع می باشد.
از آن جا که مقیاس ماکسیمم مجاز سرعت و فشار می توانند بسته به نوع استفاده از تاور کرین تغییر کنند، ضروری است که تولید کنندگان به صورت مناسب این اطلاعات را به خریدار و مصرف کننده از تاور کرین منتقل کنند. سازندگان تاور کرین ها باید میزان ماکسیمم سرعت بادی را که تاور کرین در برابر سر خوردن در آن مقاوم است و مراقبت هایی که باید زمان وقوع سرعت های بیشتر انجام شوند را محاسبه کرده و این اطلاعات را به مشتری منتقل سازند.

 

منبع :

http://baseblog.parsiblog.com/Posts/44/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%D9%8A%D8%B1+%D8%A8%D8%A7%D8%AF+%D8%B1%D9%88%D9%8A+%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1+%DA%A9%D8%B1%D9%8A%D9%86+%D9%87%D8%A7/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.