عملکرد تاور کرین

تاور کرین ها ابزاری رایج در هر مکان ساخت و ساز بزرگی هستند. احتمال نبود آن ها بسیار کم است. تاور کرین ها معمولا قدرت بالا بردن اجسام به چندین متر در هوا را دارند و درست به همین اندازه هم در جهت عرضی حرکت دارند. کارگران ساختمانی از تاور کرین برای بالا بردن فولاد، بتن و ابزار سنگین مانند ژنراتورها و مشعل های استیلن و انواع بسیار گسترده ای از سایر مصالح ساختمانی استفاده می کنند.
زمانی که به یکی از این تاور کرین ها نگاه می کنید، کاری که قادر به انجامش هستند کاملا غیر ممکن به نظر می رسد: چطور ممکن است که آن ها زمین نیفتند؟ چگونه چنین بوم بلندی می تواند این همه وزن را بلند کند؟ چطور قادر به افزایش طولش در هنگام رشد طولی ساختمان است؟ اگر تا به حال چگونگی کار تاور کرین ها را مورد پرسش قرار داده اید، پس این مقاله بسیار مناسب شما خواهد بود. در این جا می توانید جواب به این سوالات و خیلی فراتر از آن را هم بیابید.

قسمت های مختلف یک تاور کرین

تمامی تاور کرین ها شامل قسمت های اصلی یکسانی هستند:

  • پایه به یک پد بتنی بزرگ که از تاور کرین محافظت می کند پیچیده شده است.
  • پایه به دکل (یا برج) متصل می شود که به تاور کرین ارتفاع مورد نیاز آن را می دهد.
  • درست متصل به بالای دکل واحد متحرک وجود دارد (دنده بزرگ و موتور) که به تاور کرین اجازه چرخش می دهد.
  • جیب (یا بوم) به واحد متحرک متصل است که از آن به عنوان بازوی ماشینی هم یاد می شود.
  • و در انتها، اتاقک اپراتور

بالای واحد متحرک سه قسمت وجود دارد:

  • جیب افقی بلند (یا بازوی متحرک) که قسمتی از تاور کرین است که بار را حمل می کند. یک چرخ در کنار جیب حرکت می کند تا بار را به داخل و خارج مرکز تاور کرین حرکت دهد.
  • بازوی ماشینی افقی کوتاه تر که شامل موتور های تاور کرین و قسمت های الکترونیکی علاوه بر وزنه های بزرگ بتنی می شود.
  • بازوی ماشینی شامل موتور دستگیره می شود که بار را بالا می برد و به همراه آن الکترونیک های کنترل گر قرار دارند که آن را هدایت می کنند. موتورهایی که واحد متحرک را هدایت می کنند بالای چرخ دنده چرخشی بزرگ واحد قرار دارند.
  • و اتاقک اپراتور

قطعا اگر یکی از این ها در محل ساخت و ساز می افتاد مشکل بسیار بزرگی می بود. بیایید ببینیم چه چیزی این ساختارهای غول آسا را ثابت و ایستاده نگه می دارد.
چطور هیچ جیز زمین نمی افتد؟
زمانی که به یک تاور کرین بلند می نگرید، کل جریان غیر عقلانی به نظر می رسد- چرا این ساختارها زمین نمی افتد، مخصوصا از آن جا که هیچ گونه سیم محافظتی ندارند؟
اولین عنصر ثبات یک تاور کرین پد بتنی بزرگی است که شرکت ساخت و ساز هفته ها قبل از رسیدن تاور کرین آن را می ریزد. این پد معمولا اندازه ای حدود 10 متر در 10 متر در 1.3 متر دارد و وزن آن حدودا 182 هزار کیلوگرم می باشد. پیچ های لنگر بزرگی که درون این پد کار گذاشته شده اند از پایه تاور کرین محافظت می کنند.
دکل از این پایه محکم سر در می آورد. دکل یک ساختار بزرگ شبکه ایست که معمولا 3.2 متر مربع می باشد. ساختار مثلثی آن به دکل کشش ثابت و ایستاده ماندن را می دهد. پس این تاور کرین ها الزاما برای اطمینان از ثباتشان به زمین میخ یا لنگر شده اند.
کارکنان از یک تاور کرین متحرک ابتدا برای نصب یک دکل 12 متری که شامل دو بخش عمودی دکل می شود و دنده متحرک استفاده می کنند. سپس جیب و قسمت های ماشینی نصب می شوند و در انتها تاور کرین این اعضای افقی را روی قسمت های نصب نشده دکل قرار می دهد و سپس بارسنگ ها اضافه می شوند.

 

منبع : http://baseblog.parsiblog.com/Posts/48/%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF+%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1+%DA%A9%D8%B1%D9%8A%D9%86/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.